Gymnastik

 Förra veckan fick jag ett förslag om att jag kunde skriva om min gymnastik så jag tänkte göra det nu! Kommer inte bli ett jättelångt inlägg, men det är något i alla fall ;)
Jag har tränat gymnastik sedan jag var 2 år gammal. Min mamma är min tränare och har själv tränat gymnastik när hon var i min ålder så det är nog därför jag började väldigt tidigt. Har hållit på i 12 år nu alltså och jag tränar i SMGK - Sigtuna Märsta Gymnastikklubb. Finns ju massa olika teman inom själva gymnastiken. Artistisk, rytmisk, trupp och annan. Själv tränar jag i trupp och det innebär alltså att jag tränar och tävlar med andra i ett lag (som i fotboll eller handboll). Den högsta nivån jag tävlat i är USM ( svenska mästerskapen för ungdomar ) och där har jag tävlat 3 gånger. Men första gången jag tävlade USM var för 3 år sedan och då var det knappt någon som är med på den här bilden som var med där. Väldigt många har slutat eller bytt förening under åren så jag har tävlat med flera olika personer varje gång. Men just nu ligger inte våran förening på USM nivå längre. Vi tävlade senast i våras och tänkte tävla i samma klass i höst igen, men några har slutat och flera personer är skadade (inklusive jag) så vi fick tävla på RM2 istället. Där tävlade vi ju i helgen, men jag kunde bara vara med på fristående p.ga. min knäskada. Var roligt ändå och det gick väl ganska bra för oss trots att vi hade så många skadade!
En sak till inom truppgymnastik är vilka grenar vi tävlar i. De 3 grenarna kallas TUMBLING, HOPP och FRISTÅENDE. Tumbling är som en matta som är lite studsig, några decimeter hög och den är ganska lång. Hopp är att man hoppar på en trampett och gör volter. Fristående är som en dans fast med mer "gymnastiska" övningar. Kan inte förkara så jättebra kanske men jag hoppas ni får en liten aning om vad det är ;)
Det var nog det jag hade att berätta. ÄLSKAR verkligen gymnastik och om ni har någon mer fråga så kan ni ju kommentera det eller maila till mig på [email protected].
 
 
 
 
 





NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


BLOGG


KOMMENTAR